Debatt

Oskar Aanmoen.

«Tiden er inne for ny persontrafikk på Solørbanen!»

Oskar Aanmoen

Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens holdning.

Høyre Kongsvinger

Tiden for å øke trafikken og gjenopprette persontrafikken på Solørbanen er ikke i fremtiden, den tiden har kommet nå. I november i år skal man etter planen avslutte en oppgradering av Solørbanen og Rørosbanens signalanlegg for over 200 millioner kroner. Toglinja har aldri vært bedre rustet for det, enn det den vil være i november.

Kongsvinger stasjon er et knutepunkt for trafikken til og fra Sverige, men burde ikke også staten legge til rette for at stasjonen kan utvikle seg til å bli et naturlig punkt også for togtrafikk i eget land? Innbyggeren i Elverum og Solør vil kunne komme seg direkte til Oslo, uten å bytte tog. Mens folket i Kongsvinger, Odalen og sørfra vil kunne komme seg oppover i Østerdalen, til Røros og Trondheim, også uten å bytte tog.

Er det passasjergrunnlag for dette vil folk kunne spørre om? Ja, så absolutt. En direktelinje fra Elverum til Oslo, via Solør og Kongsvinger vil åpne et nytt marked. Mange av de som i dag bor på Elverum vil sikkert begynne å benytte seg av togtilbudet når de slipper å bytte på Hamar. For dem som skal til Sverige, vil det også åpne seg en mulighet for å bytte tog på nettopp Kongsvinger stasjon. Legger man til et stopp på Flisa og Kirkenær, har man også et helt nytt kundemarked å ta av der.

Da saken om å ta opp persontrafikken på Solørbanen ble luftet politisk i 2014 var beskjeden klar fra Jernbaneverket. De var da villig til å vurdere det, om staten ble med på å dra lasset økonomisk. Nå er det investert 200 millioner kroner bare de siste to årene. Senest denne måneden meldte lokale medier at Solørbanen måtte ta over mye av godstrafikken til Dovrebanen sør for Hamar, grunnet vedlikehold. Nok et bevis på at toglinja tåler mye mer trafikk enn det som har vært normen de siste tiårene.

Forhåpentligvis er dette et ledd i en full elektrifisering av Solørbanen mellom Kongsvinger og Elverum. Det vil åpne for flere tog på linja, som igjen vil få mye mer av tømmertransporten over fra vei til bane. Det vil øke trafikksikkerheten, noe politikerne spesielt i år burde være ekstra opptatt av, med tanke på alle som har mistet livet i biltrafikken. Får vi tilbake persontogene, vil transporten både nordover og sørover også bli mer miljøvennlig, effektiv og åpne opp for en sterkere økonomisk vekst i hele Glåmdalen og Østerdalen.

Neste år, i 2023, er Solørbanen 130 år gammel. Hva kunne vel være en bedre bursdagsgave enn en gjenåpning av persontrafikken?

Powered by Labrador CMS