Debatt
Høyre-leder Erna Solberg, nestleder Tina Bru og Oslos skolebyråd, Julie Remen Midtgarden, deltok på første skoledag på Bryn skole i Oslo mandag.
Ole Berg-Rusten
«Svekking av lærertetthet er ikke å satse på utdanning av høy kvalitet»
Lokallagsledere i Utdanningsforbundet
Debattinnlegget gir uttrykk for skribentens holdning.
Innlegget er signert av 358 kallagsledere i Utdanningsforbundet i Agder, Akershus, Buskerud, Finnmark, Innlandet, Møre og Romsdal, Nordland, Oslo, Rogaland, Telemark, Troms inkludert Svalbard, Trøndelag, Vestfold, Vestland og Østfold.
Kjære Høyres
ordførere
Vi
lokallagsledere i Utdanningsforbundet anerkjenner de utfordringene dere belyser
når det gjelder kommuneøkonomi. Vi kjenner godt til de utfordringene både
kommunene og våre medlemmer står i, hver dag. Kommuneøkonomien utfordrer både
politikere og lærernes mulighet til å gi et likeverdig utdanningstilbud i alle
landets kommuner.
Likevel kan
vi ikke la være å si fra nå når Høyres ordførere fronter et opprop der de
ønsker å avskaffe lærernormen på skolenivå, slik at kommunene selv kan
prioritere hvor de vil ha flest lærere. Lærernormen skal sikre et
gjennomsnittlig minimum av lærere i forhold til antall elever på den enkelte
skole. Mange tror at den regulerer antallet lærere og elever i de faktiske
klassene eller gruppene. Det gjør den ikke!
Minstenorm
for lærertetthet sikrer at alle elever i hele Norge får et minimumstilbud,
uansett hvor de bor og hvilken skole de går på. Vi mener at den er fleksibel
nok. Skolene kan selv bruke lærerne slik de har behov for innenfor 1.-4.trinn,
5.-7.trinn eller 8.-10.trinn.
Utjevne forskjeller
Minstenormen
har vært med på å gi elevene flere lærere - det er bra. Tett oppfølging fra læreren er viktig for å
kunne gi alle elever et best mulig tilbud. Til tross for dette melder mange av
våre medlemmer om for store klasser og at de sliter med å følge opp elevene på
en god måte. De ber om at minstenormen styrkes.
En svekking
av dagens minstenorm for lærertetthet kommer til å gjøre det fristende å
benytte anledningen til innsparing og omprioritering av midler. Vi har ingen
tro på at dette vil være til det beste for elevene.
Kommunene
står ovenfor utfordringer knyttet til eldrebølgen og færre yrkesaktive per ikke-
yrkesaktive. Dette er utfordringer vi ikke kan løse om ikke skolen settes i
stand til å sikre at flest mulig kommer i jobb. Lærere og skoleledere vet ofte
hva som skal til for å utjevne sosioøkonomiske forskjeller og å få flere ut i
arbeidslivet, men mangler ressursene for å få det til.
Behold minstenorm
I disse
valgtider snakker alle partier om hvordan de skal prioritere skolen, også
Høyre. Høyre vil gjenreise lærernes status, sørge for at elevene skal få
tettere oppfølging og prioritere lesing, skriving og regning. Hvem ser de for
seg skal gjøre jobben når de nå vil
gjøre endringer i minstenorm for lærertetthet, som potensielt kan føre til
tusen færre lærere?
Utdanningsforbundet har medlemmer og lokallag
i alle landets kommuner. Hver dag går lærere på jobb for å sikre elevene en god
utdanning og et best mulig utgangspunkt. Vårt unisone budskap er – minstenorm for lærertetthet må beholdes på skolenivå!