Plateaktuelle Murder Maids har blitt en snakkis i musikk-Norge. Fra venstre Max Westén Aune, Elias Motzfeldt Fredriksen, Noah Foshaug, Bendik Rødli og Jon Anders Venger.

Sekser til aggressive ungdommer

Gitarist Elias Motzfeldt Fredriksen og trommis Jon Anders Venger er godt kjent for lokale musikkentusiaster på Kongsvinger. Nå gjør de suksess med bandet Murder Maids, som får seksere på terningene og anbefalinger fra NRK P3.

Publisert

– Mye av punken i Norge har blitt for forutsigbar, ensformig og politisk korrekt de siste årene. Det ville vi prøve å gjøre noe med. Frykt for å si hva man mener og potensielt tråkke på noen tær blir det ikke skikkelig punk av, sier gitarist Elias Motzfeldt Fredriksen og trommis Jon Anders Venger i Murder Maids.

Bandet er aktuelle med skiva «Knives Out» utgitt på Fucking North Pole Records. Kameratene la ned sine øvingstimer ved øvingsfellesskapet «Huset» i Norskogveien og gjorde seg raskt bemerket med skate-punkbandet Singled Out for noen år siden. Elias er ekte Kongsvinger-gutt, mens Jon Anders er opprinnelig fra Eidsvoll. Han bodde ti år på Kongsvinger og jobbet hos Kongsvinger Musikksenter før han flyttet til Trondheim høsten 2019. Året etter fulgte Elias etter og ble med i bandet.

Murder Maids
«Knives Out»
Fucking North Pole Records

– Murder Maids skiller seg helt klart fra Singled Out. Det er hardere, hissigere og generelt røffere i kantene. Vi ser på det som en artig hybrid av ulike sjangre innen rock, med hovedvekt på punk/hardcore. Musikken er energisk, aggressiv og hardtslående og vi liker å tro at vi har klart å skape et noe annerledes uttrykk enn det folk har hørt tidligere.

Egon Holstad er en av musikk-Norges viktigste stemmer. Han kaller utgivelsen «Knives Out» for rystende sterke saker og trillet sekser på terningen i iTromsø. Murder Maids navigerer i samme landskap som Kvelertak og The good, the bad and the Zugly. Låter som «Surf & Skate» har klare referanser til ska og punk fra tidlig 80-tall, mens «I wanna fuck» kunne vært hentet rett ut av et Ministry-album. De balanserer tøffe toner og rå vokal med nynnbare melodier og veldig tight komp. «Ritalininterlude» vitner dessuten om en solid porsjon humor, med vokalist Noah Valentin Foshaug på piano.

– Vi har trukket inspirasjon fra band som Bad Brains, Germs, Descendents, Black Flag og Trash Talk, men det finnes også spor av surfpunk. Vi er ikke et spesielt politisk band, men er heller ikke redde for å gi en lang finger til de vi mener fortjener å få passet påskrevet, som for eksempel barnevernet og legemiddelindustrien.

Bandet består i tillegg til Jon Anders på trommer, Elias på gitar og Noah på vokal av Bendik Melting Rødli på gitar og Max Westen Aune på bass. De møttes på Trøndertun og har allerede gjort et stort inntrykk på musikkscenen i Trondheim. Den første singelen «Pogojumpingschizotrip» ble anbefalt av journalist Morten Skogly på NRK P3 i fjor høst. Til sommeren er de klare for festivalen Trondheim Calling.

– Vi er fryktelig takknemlige for alle de vanvittige fine tilbakemeldingene vi har fått så langt. På grunn av korona-situasjonen er det vanskelig planlegge konserter utover i 2021. Punk-konsert med to meters avstand mellom publikum blir ikke helt det samme, så vi ser an situasjonen. Men at vi blir å se i nærheten av Kongsvinger i fremtida er det liten tvil om, understreker Jon Anders og Elias.

Har du lyst til å høre melodiøs hardcore punk med intelligente tekster? Da bør du sjekke ut Murder Maids sin utgivelse «Knives Out» på en strømmetjeneste nær deg. Vinylutgivelsen ble nemlig utsolgt på lanseringsdagen, men det ryktes av plateselskapet vil trykke opp et nytt opplag.

Powered by Labrador CMS