KLAGEN BLE AVVIST:

Det ble lite kjøreglede for den nye eieren av en tilårskommen SUV; på halvannet år skal han ha kjørt skarve 3.000 kilometer. (Illustrasjon)
Det ble lite kjøreglede for den nye eieren av en tilårskommen SUV; på halvannet år skal han ha kjørt skarve 3.000 kilometer. (Illustrasjon)

30.000-kroners bil måtte repareres for 45.000 kroner

Forbrukerklageutvalget avviser kjøperens krav om erstatning.

Publisert

Den godt brukte bruktbilen var i dårligere stand enn den burde, mente kjøperen, og krevde pengene tilbake og erstatning for verkstedregningene. Han fikk ingen av delene.

Bilen som ble solgt av en forhandler i Kongsvinger på våren 2018, var en SUV av kjent merke. Den hadde rullet nær en kvart million kilometer, ble solgt som reparasjonsobjekt og kostet 30.000 kroner.

Kjøperen holder til lenger nord i fylket.

Reparerte for 45.000

Over et år senere, sommeren 2019, reklamerte kjøperen. Til tross for den lave prisen og at bilen ble solgt med beskjed om at reparasjoner måtte påregnes, mente mannen øyensynlig at det fikk være grenser.

Det var mye mer galt med bilen enn han hadde fått beskjed om, hevdet kjøperen og viste til en tilstandsrapport fra våren 2019. Han kunne også vise kvitteringer fra flere reparasjoner siden kjøpet, på over 45.000 kroner. Han krevde kjøpet hevet eller i det minste pengene tilbake. Samt erstatning for verkstedregningene.

Altså et samlet krav mot firmaet som hadde solgt ham bilen, på over 75.000 kroner.

På grunn av alle de nødvendige utbedringene, hevdet kjøperen han bare hadde kunnet kjøre bilen rundt 3.000 kilometer siden han kjøpte den.

Måtte regne med reparasjoner

Bilfirmaet avviste kravene og viste til at det var gitt tydelig beskjed om tilstand og at bilen derfor ble solgt til en lav pris. Tilsvarende bil i bedre stand, hevdet man, ville kostet opptil det dobbelte. Man viste til salgsannonsen, der det blant annet fremkom at det trolig var noe galt med toppakningen og at bilen eventuelt kunne egne seg som delebil.

Forbrukerrådet fikk klagen til behandling i august 2019. Den gikk videre til Forbrukerklageutvalget som behandlet den 10. november i år.

Utvalget bemerker i sin gjennomgang blant annet at det gikk 15 måneder fra bilen ble kjøpt til klagen forelå og at man ikke sikkert vet hvilke feil og mangler som har oppstått etter salget. Dessuten må man regne med at 12 år gamle biler med høy kilometerstand kan trenge kostbare reparasjoner, heter det.

Konklusjonen er at det ikke «er sannsynliggjort at bilen har feil som gjør at den er i dårligere stand enn hva klageren kunne forvente».

Powered by Labrador CMS